1-677-124-44227

info@yourbusiness.com

184 Main Collins Street | West victoria 8007

Follow us On Instagram

Lorem ipsum proin gravida nibh vel velit auctor alique tenean sollicitudin, lorem quis.
Top

Blog

Weerbaarheid op jonge leeftijd

Auteur: Azmi Alubeid

Je bent nooit te jong om weerbaar te zijn!

Stoeien, rollen, spelen dit zijn fantastische oefenvormen om niet allen fysiek maar ook sociaal-emotioneel vaardig te worden. Zoals het ontdekken van je persoonlijke grenzen als het om nabijheid en communicatie met de ander gaat. Maar ook het ontdekken van je emoties in verschillende situaties? Wanneer gaat spelen over op pesten? Wat betekent het als ik een slechte onderbuikgevoel heb? Waarom doe ik soms heel graag mee met activiteiten en andere tijden juist helemaal niet?

En onderzoek geeft aan dat je sociale vaardigheden voorspellend kunnen zijn voor je toekomstige welzijn.

https://ajph.aphapublications.org/…/10.2105/AJPH.2015.302630

Vroeg sociaal-emotioneel functioneren en volksgezondheid: de relatie tussen sociale vaardigheden van de kleuterschool en toekomstig welzijn.

Damon E. Jones , Mark Greenberg, and Max Crowley

Onderzochten of de beoordelingen van kleuterleidsters van de pro-sociale vaardigheden van kinderen, een indicator van niet-cognitieve vaardigheden bij binnenkomst op school, de belangrijkste resultaten voor adolescenten en volwassenen voorspellen.

Doelstelling

Het doel was om unieke associaties te bepalen bovenop andere belangrijke kind-, familie- en contextuele kenmerken. Dus los van de omgeving, geluk en gebeurtenissen waar je geen controle over hebt.

Conclusies: Een maatstaf voor sociaal-emotionele vaardigheden op de kleuterschool kan nuttig zijn om te beoordelen of kinderen later in hun leven risico lopen op tekortkomingen in niet-cognitieve vaardigheden, en zo te helpen bij het identificeren van mensen die vroegtijdig moeten ingrijpen. Deze resultaten tonen de relevantie aan van niet-cognitieve vaardigheden in ontwikkeling voor persoonlijke en volksgezondheidsresultaten.

Karaktereigenschappen 

Begrijpen welke vroege karaktereigenschappen toekomstige resultaten voorspellen, kan van grote waarde zijn om kinderen te helpen zich tot gezonde volwassenen te ontwikkelen. In de afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar het begrijpen van niet-cognitieve eigenschappen bij kinderen die de kans op een gezonde persoonlijke ontwikkeling en uiteindelijk het welzijn van volwassenen kunnen vergroten.
De toekomstige kans op het plegen van misdrijven wordt sterk beïnvloed door niet-cognitieve ontwikkelingsprocessen, zoals externaliserend gedrag, sociale empathie en het effectief reguleren van emoties. Uit een recent onderzoek bleek dat niet-cognitieve vaardigheden in de vorm van zelfbeheersing in de kindertijd de resultaten van volwassenen voorspelden, variërend van lichamelijke gezondheid tot misdaad tot middelenmisbruik.

Sociale competenties 

De waarde van niet-cognitieve vaardigheden is ook bepaald door evaluatie van interventies zoals het mijlpaal Perry Preschool-programma, waarin verbeteringen in niet-cognitieve vaardigheden met betrekking tot gedrag en academische motivatie centraal bleken te staan voor de langetermijneffecten op misdaad en werkgelegenheid. Een belangrijk kenmerk van niet-cognitieve vaardigheden bij jonge kinderen is sociale competentie. Sociale competentie omvat zowel het vermogen om taken te voltooien en verantwoordelijkheden te beheren als effectieve vaardigheden voor het omgaan met sociale en emotionele ervaringen. De sociale competentie van kinderen kan worden beoordeeld door hun kleuterleidsters, die veel gevallen waarnemen waarin kinderen relaties met leeftijdgenoten en volwassenen moeten beheren. De schoolomgeving biedt de mogelijkheid om de mogelijkheden van kinderen om interpersoonlijk te communiceren te observeren terwijl ze samenwerken met anderen om dagelijkse taken te voltooien en conflicten op te lossen. Dergelijke vaardigheden zijn belangrijk voor succesvolle voortgang in vroege klassen.

Bewegingsagogie is geïndiceerd via drie paden namelijk ex, An en kat Agogiek. In het geval van persoonlijke ontwikkeling is de indicatie An-agogisch van aard. “An-agogiek is het verbeteren van de standaardsituatie. De start situatie wordt als niet problematisch ervaren. Dit is een training en coaching vorm en persoonlijke ontplooiing staat hierbij centraal”

Zie ook recente artikelen

Voedingsadvies geven, voedingseducatie verzorgen of beide?

Training en Parkinson: implicaties van motorisch leren