1-677-124-44227

info@yourbusiness.com

184 Main Collins Street | West victoria 8007

Follow us On Instagram

Lorem ipsum proin gravida nibh vel velit auctor alique tenean sollicitudin, lorem quis.
Top

Blog

Stop Pesten!

Auteur: Azmi Alubeid

Pesten & ons zelfbeeld 

Zijn wij een onderdeel van het pest systeem? 

Scenario 1

Je BMI, gewicht, kleding, bewegingsvaardigheden komen vaak ter sprake als het om ontwikkeling van kinderen gaat!

Wij beweegprofessionals houden ons bezig met sporten en gezondheid zodat onze leerlingen een gezond BMI kunnen nastreven, bepaalde bewegingsvaardigheden kunnen uitvoeren en dat allemaal in gymkleding volgens de voorschriften. En wij hebben een adviserend rol naar de leerlingen toe. Eet volgens de schijf van 5, drink voldoende water, probeer aan de beweegnorm te voldoen, afvallen is echt gewenst, doe mee met spelletjes op het beweegplein zodat je een band bouwt met de andere kinderen.

Scenario 2

Je BMI, gewicht, kleding, bewegingsvaardigheden komen vaak ter sprake als het om pest gedrag gaat.

Wij mensen die andere pesten houden ons bezig met sporten en gezondheid zodat wij sterker en beter worden als anderen. Wij willen er goed uitzien zodat wij tegen anderen kunnen zeggen dat ze lelijk zijn, wij willen goed worden in een tak van sport om anderen te verslaan. Wij dragen de juiste gymkleding om te laten zien dat we het aan kunnen schaffen. En wij hebben een beledigend rol naar de ongezonde kinderen toe, wij proberen ze te vertellen dat ze ongezond eten en daarom zijn ze dik zakken, wij nodigen ze uit om mee te spelen tijdens de pauze om ze lekker te schoppen als ze een poortje krijgen. Wij vinden het fijn als deze kinderen een flesje water bij zich hebben zodat wij deze fles leeg kunnen gieten over hun hoofden.

Pestgedrag!

Als bewegingsagoog binnen het (speciaal) onderwijs of welke branche dan ook ben je hier zeer attent op en neem je preventieve maatregelen tegen pestgedrag. Door ons bewust te maken van onze eigen attitude maar ook onze gesprekstechnieken kunnen wij leerlingen met gezondheidsproblemen, assertiviteit en weerbaarheid problemen ondersteunen in hun ontwikkeling. Het is essentieel om een contextanalyse uit te voeren alvorens wij starten met voedings-educatie en het samenstellen van een trainingsschema. Voor hetzelfde geldt dat wij onbewust alle schadelijke Fatshaming uitspraken juist gaan bevestigen.

De kwetsbare leerling zal mee werken maar niet omdat het zijn of haar eigen keuze is!

Ze willen gewoon gecapteerd worden en minder pestgedrag over zich heen krijgen.

Uit onderstaande onderzoek kunnen we lezen dat de mens zelf overgewicht toekent aan sociale en emotionele factoren. Vermijden van pesten en een verlangen om sociaal te integreren met leeftijdsgenoten waren belangrijke drijfveren om behandeling te zoeken. Jongeren rapporteerden wat ze moesten doen om gewicht te verliezen, maar de verantwoordelijkheid voor succesvol gewichtsverlies en levensstijlverandering werd herhaaldelijk toegeschreven aan de ontvangen behandeling, in tegenstelling tot het beschouwen van dit als een combinatie van zelfmotivatie (autonomie) in combinatie met steun van vrienden en familie.

En dit resulteert in korte termijn progressies en een grotere kans op terugval.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/hex.12385?fbclid=IwAR3aPMPUPZXxsRRkk8aPByH0B4B19-BcIpmNt6MAoOKkCVJ5h5oUL269YLQ

 

Zie ook recente artikelen

Voedingsadvies geven, voedingseducatie verzorgen of beide?

Training en Parkinson: implicaties van motorisch leren